torsdag 28 augusti 2008

Rescension:Phantasm




Detta var en film som undgått mig länge.givetvis hade jag hört talas om den pga dess kultrykte och dess "phans"(Phantasms egna beundrar skara,som "trekkies" fast med bättre smak) men det tog mig bra länge innan jag kunde sätta mig ner och avnjuta filmen.

Så,förtjänar den sitt goda rykte då?
Det vill jag väl påstå.Allt med den känns "kult".De sköna karaktärerna,Den ikoniska skurken och hans vapen(Silverballar och dvärgar,va originellt!),Skön synthmusik som fick mig att tänka på goblin när de är som bäst,Fantasifull historia,Scener som känns slumpmässiga men som tjänare ett större syfte än vid första anblick får en att tro.

Japp,detta damer och herrar är en film som man måste se om man är ett dugg intresserad av skräckfilm!

Lille Michael(nåja lill-gammal) anar "ugglor i mossen" på stans begravnings hem.Visar sig att en lång,sammanbiten,övernaturlig gubbdjävel som kallas "Tall man" har onda planer för stadens befolkning.Tillsammans med sin bror jody och dennes vän Reggie(skön snubbe med kal skalle och hästsvans) måste michael hitta ett sätt att stoppa "tall man" från att ödelägga staden och förvandla de döda till hans undersåtar.

Det är storyn i stora drag,men bäst blir det att inte veta så mycket.Det gjorde inte jag och jag blev positivt överasskad av hur historien förvandlas och plötsligt får en drömliknande struktur.jag tror mycket av Phantasms Lycka ligger i det faktum att man inte är riktigt säker på vad som pågår,och den överlagt höga kvalite som filmen håller trots låg budget.

Nostalgisk skräckpärla,med en intressant mytologi som fördjupats i 3 uppföljare.
starka rekommendationer

5/5

Tänkte posta trailern här,men det skiter jag i.istället får ni se världens coolaste flintis "Reggie" och polarn "Jody" jamma ihop,i en av filmens många sköna scener.

Inga kommentarer: