fredag 19 mars 2010

Återkommande motiv i Litteraturen/Filmhistorien

Delar med mig av några motiv och teman som återfinns i litteraturen och filmen, kan ju vara hjälpsamt om du går SVB och vill ha en snabb genomgång.

kliche, ooriginalitet, inget nytt under solen, jag kan komma på mig själv yttra de orden när jag ser en film eller läser en bok. Allting har gjorts någon gång verkar det som, förutom en del gånger man blir positivt överaskad av att någon vågat sig på någonting annat "tematiskt" eller slagit sönder pyramiden som ska vara berättandets grund och uppbyggnad, som i filmen Irreversible där slutet är både hemskt och vackert beroende på hur man ser det. Nu är ju inte originalitet allt, det som också räknas är hur det är utfört, vad för slags "twist" man kan dra på de gamla huvudkonflikterna och motiven.
Nu ska jag inte ta och och prata om vilka kryddor man kan sätta i litteratur/filmgrytan för att göra den till en starkare upplevelse utan istället ta mig en titt på några återkommande motiven som är nerblandade där i.

Förbjuden kärleken: Romeo och julia dyker upp som ett praktexempel på detta motiv. Shakespears berättelse om familjefejden som förbjuder två stycken unga människor deras kärlek till varandra och som i slutändan leder till död och sorg, kan också hittas i musikalen West Side Story och i den svenska filmen 30 november. Den förbjudna kärleken kan uppstå i klassgränser, rasgränser eller som i den fåniga och hemskt skrivna Twilight, mellan död och levande. Det är populärt att sätta in ett sånt motiv i en handling, de flesta får ett känslomässigt band med karaktärerna och ens sympati vilar med dem.

Skönheten och odjuret: Sagomotiv som återfinns i nämda motivtitel, Ringaren i notre dame och även i en mer realistisk form i filmen Pretty Woman där en rik självupptagen man får sitt liv förändrat av världens gladaste fnask. Det brukar handla om att en mans kalla själ tinas upp av värmen från en godhjärtad kvinna. Detta motiv används oftast i romantiska sammanhang.

Renhjärtad ungdom möter den krassa medelåldern: Ungt möter gammalt, som i Shakespears Hamlet, där den unge prinsen idealism ställs mot den äldre generationens maktlysnad.Takashi Miike använde sig av det motivet i sin yakuza-splatter klassiker Fudho:the next generation, där en ung man går i krig mot sin far, en mäktig och hänsynslös yakuzaboss som skulle kunna hugga huvudet av sin egen son utan att blinka, så länge makten ligger i hans händer.

Den livserfarne uppfostraren och den naive yngligen: Används av strindberg i Röda rummet och i Cormac McCarthys Vägen(The Road) där en far får försöka uppfostra och skydda sin naive son i en värld som gått under. Annat exempel är Morgan freeman och Brad Pitts duo i Seven, då gammal och ung snut ska jobba ihop för att få fast en mördare.

Att vinna all framgång men förlora sin själ: Kärnan i Goethes drama Faust, som handlar om titelfiguren pakt med djävulen. I Oscar Wildes bok om Dorian Grays porträtt finns även en variant där en vacker man önskar sig evigt ung, men istället åldras hans porträtt och i slutändan visas även hans synder och hemska sidor i tavlan.

Människan som uppfylls av en fix idé: I filmvärlden så är Werner Herzogs Fitzcarraldo ett ett gott exempel på detta motiv. En mans omöjliga dröm och strävan att bygga ett operahus i brasiliens djungel (roligt fakta:infödingar ska visst ha erbjudit sig att dräpa stjärnan Klaus Kinski under inspelningen,han lär ha varit en ganska svår person att arbeta med.) En variant på motivet är att protagonisten är villig att offra allt för målet, som i Henrik Ibsens drama Brand eller som Nicole Kidmans karaktär i filmen till varje pris.

Hämnaren återvänder och rensar upp: Utgör höjdpunkten i vår äldsta äventyrsberättelse, Homeros odysséen och driver handlingen i en massa klassiska västernfilmer som Harmonica, hämnaren. En kvinnlig variant av motivet finns i explotation klassikern I spit on your grave, remaken I spit on your corpse, i piss on your grave och Abel Ferraras Ms.45.

Det här var några motiv som återvinns genom litteraturhistorien och filmhistorien, det finns fler som tex "Det förbannade arvet", som Lovecraft skrev om i Shadow over innsmounth och "Rivaliteten" som kan vara drivande i gangsterhistorier eller i kärleksberättelser.
Man kan hitta mycket om man tänker efter, så till nästa gång man öppnar en bok eller startar en film kan man se fram emot variationer på en eller fler av de motiv jag nämnt ovan. Det är bara att luta sig tillbaka, slappna av och se om de bildar ett välsmakat resultat.

Inga kommentarer: