torsdag 18 mars 2010

Recension: Murderer (2009)

HaHa vilken film!Vilken konstig vändning!underbart jävla knasigt!
Man får verkligen försöka tänka efter huruvida man ska tolka Hong Kong rullen "Murderer" som en thriller,komedi eller kanske psycho-skräckis.kan förstå att alla tråkiga kritiker inte tyckte den var så bra, film får ju inte vara så här(originell).Att försöker hitta positiva åsikter om dennna film får man leta med lampa och lykta och det är fortfarande större chans att hitta en bongpipa i påvens hatt.lite orättvist tycker jag,för nog har den den de kvaliteter man förväntar sig av en bra thriller, det är nog själva handligsförloppet som folk har svårt för.

Polisen Ling (aaron kwok) hittas medvetslös i ett lägenhetshus och 7 våningar ner ligger hans partner Tai, svårt skadad.hans kropp är full av hål och nästan tömd på allt blod.Ling vaknar upp på sjukhuset med minnesförlust men oskadd förutom skallebank.hans poliskolleger börjar visa misstro mot honom eftersom de tror att han kan ha något med mordet att göra,dessutom börjar ling få paranoia när bevis mot honom
börjar växa och nya kroppar hittas.Börjar han bli galen eller är det någon som försöker sätta skulden på honom? lings beteende blir allt mer desperat och hans fru och barn börjar bli orolig för hans mentala hälsa.

Något mer ska inte avslöjas av handlingen mer än att man kan förvänta sig en festlig twist och ett skådespeleri från "herr kwok" som måste få något slags pris för årets knasigaste rollprestation(slår vad om att han tyckte det var skitskoj).det är inte så mycket gore i rullen för att vara en seriemördar thriller,då den likt seven mest visar vad mördaren har åstadkommit,men öppningsscenen har en plötslig ögonöppnare(bang!).

regissören Chow Hin Yeung Roy verkar vara relativt ny på filmkartan förutom som producent till jet li filmen "fearless" och som assisterande regissör till ang lees vackra "lust caution"( kan man ju kalla en merit!).Hoppas han inte blivit omotiverad pga att "murderer" fått sånt ruttet motagande, enligt mitt tycke så förtjänar den det inte och om man har tur får man kanske se en uppföljare,filmen lämnar nämligen en öppning för en potentiell fortsättning.hmmm just det Josie Ho (som jag tycker är rätt het) har en cameo i filmen som Lings syster.

ta fram en flaska vin och sätt er ned och se "murderer" ikväll,huruvida ni tycker om den eller inte så har ni då knappast sett en sån skruvad film på länge.

3,5 av 5